گزارش مالی اپل در فصل چهارم ۲۰۱۷ منتشر شد

گزارش مالی اپل در فصل چهارم ۲۰۱۷ منتشر شد

 

طی سال‌های اخیر، حتی در بازه‌هایی که اپل بهترین گزارش مالی خود را منتشر کرده است، بخش‌هایی از این شرکت عملکرد قابل ستایشی از خود به جا نگذاشته‌اند؛ اما به‌ نظر می‌رسد که گزارش مالی اپل برای سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷ این‌گونه نیست.

در‌آمد کوپرتینونشین‌ها در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۵۲.۶ میلیارد دلار است و سود خالص آن‌ها به ۱۰.۷ میلیارد دلار می‌رسد. گزارش اپل در خصوص عملکرد این شرکت در فصل چهارم سال مالی ۲۰۱۷ را می‌توان بهترین عملکردی دانست که یک شرکت سهامی عام می‌تواند به نمایش بگذارد. در هر صورت، تصور این موضوع که چنین عملکردی را باارزش‌ترین شرکت دنیا از خود به جا گذاشته است، دیوانه‌کننده به‌ نظر می‌رسد.

روز گذشته تیم کوک، مدیرعامل اپل، در لحظات پایانی گردهمایی مربوط به گزارش مالی این شرکت، در پاسخ به سؤال یکی از تحلیل‌گران حاضر در خصوص اینکه چه عاملی باعث شد کوپرتینونشین‌ها چنین عملکرد بی‌نقصی از خود به جای گذارند و حتی از پیش‌بینی تحلیل‌گران نیز پیشی بگیرند، در ابتدا به ستایش متمایز بودن محصولات اپل پرداخت و سپس گفت:

ما فصل خارق‌العاده‌ای را سپری کردیم. به‌معنای واقعی کلمه، با تمام قوا در حال پیشروی هستیم. این موضوع و محصولات جدیدمان، باعث می‌شوند با انگیزه‌ای مضاعف به استقبال فصل تعطیلات برویم.

البته به نظر می‌رسد که تنها تیم کوک از نتیجه‌ی حاصل شگفت‌زده نیست و پاتریک مورهد، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی Moor Insights & Strategy نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. وی می‌گوید:

اپل عملکرد بی‌نقصی در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۷ از خود به جای گذاشت و نشان داد که در سه‌ماهه‌ی آینده می‌تواند پاسخ‌گوی بخش عمده‌ای از تقاضا برای آیفون ۱۰ باشد. مورد شگفت‌انگیز برای من، سوددهی تمام محصولات و سرویس‌های این شرکت شامل آیپد‌ بود؛ محصولی که بیش از سایر دستگاه‌‌های اپل دچار چالش شده بود.

در سال‌های اخیر، فروش آیپد به میزان قابل توجهی کاهش یافت؛ اما در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷، برای دومین فصل پیاپی شاهد رشد سالانه‌ی ۱۱ درصدی این محصول هستیم. فروش خانواده‌ی مک نیز نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته، رشدی ۲۵ درصدی تجربه کرده و درآمد حاصل از سرویس‌های اپل نیز نسبت به سال گذشته، ۳۴ درصد رشد داشته است.

فروش محصولات دیگر کوپرتینونشین‌ها، شامل اپل تی‌وی، اپل واچ، محصولات بیتس و آیپاد تاچ نیز نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال مالی ۲۰۱۶، رشدی بالغ بر ۳۶ درصد تجربه کرده و عرضه‌ی ساعت‌های هوشمند اپل برای سومین فصل متوالی، ۵۰ درصد رشد داشته است.

درآمد کوپرتینونشین‌ها پس از رکودی دوساله، اکنون با رشد سالانه‌ی ۱۲ درصدی مواجه است. اپل درآمدی بالغ بر ۸۴ تا ۸۷ میلیارد دلار برای سه‌ماهه‌ی آینده‌ی خود تخمین می‌زند؛ بنابراین درآمد این شرکت به احتمال زیاد فراتر از پیش‌بینی ۸۴.۵ میلیارد دلاری تحلیل‌گران است و این میزان درآمد، رکوردی جدید برای اپل محسوب می‌شود.

آنچه باعث شگفتی بسیاری از تحلیل‌گران شده، این است که برای نخستین‌بار بخش عمده‌ای از درآمد اپل، حاصل از فروش آیفون نیست. گوشی‌ هوشمند پرطرفدار این شرکت طی سال‌های اخیر، همواره نقشی کلیدی در درآمدزایی آن داشته است؛ اما در سه‌ماهه‌ی اخیر، رشد سالانه‌ی این محصول تنها سه درصد و درآمد حاصل از آن تنها دو درصد بود.

تیم کوک مدعی است که آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس، پرفروش‌ترین آیفون‌های این شرکت در زمان عرضه بوده‌اند. شاید این ادعا صحت داشته باشد؛ اما بی‌شک این گوشی‌ها عامل اصلی درآمد شگفت‌انگیز اپل در سه‌ماهه‌ی اخیر نبوده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *