جایگاه و هویت برند مطرح کننده چیست ؟

جایگاه برند Brand Positioning

موضع یابی برند ، موقعیت یابی برند ، وضع یابی برند ، جایگاه یابی برند ، پوزیشنینگ برند

منظور از جایگاه برند ، دلیل مشتریان هدف از خرید برند شما در مقایسه با بقیه برندهاست. این جایگاه این اطمینان را می‌دهد که تمام فعالیت‌های برند هدف مشخصی دارند. این جایگاه بر تمام راه‌های ارتباطی با مشتری تمرکز می‌کند.

جایگاه برند  شامل شناسایی و تعیین نقاط تشابه و تفاوت برای تعیین دقیق هویت برند و ایجاد یک تصویر مناسب از برند است. ایگاه برند کلید استراتژی بازاریابی است.

جایگاه برند

  • در مقایسه با رقبا متمایز است؟
  • برای مشتریان در گوشه‌ای از بازار مهم و شاخص است؟
  • برای تمام بازارها از لحاظ جغرافیایی مهم است؟
  • وعده‌ای که می‌دهد به‌وسیله یک محصول خاص، مناسب و اصیل تایید می‌گردد؟
  • پایدار است و می‌تواند به طور مداوم در طی تمام ارتباطات با مصرف‌کننده نمود پیدا کند؟
  • در روند دستیابی سازمان به اهداف مالی مفید واقع می‌شود؟
  • توانایی حمایت و تقویت سازمان را دارد؟

به‌منظور ایجاد یک جایگاه ویژه در بازار، باید به دقت یک گوشه از بازار انتخاب‌شده و یک مزیت در ذهن مشتریان موجود در آن گوشه از بازار ایجاد شود. جایگاه برند یک وسیله است برای به تصویر کشیدن آنچه سازمان می‌خواهد برای مشتریان انجام دهد. جایگاه برند متشکل از دیدگاه‌ها و نظرات مشتری است.

جایگاه برند فعالیتی است که سبب خلق یک ارزش و جایگاه متمایز در ذهن مشتریان هدف می‌گردد. به عنوان‌مثال، Kotak Mahindra خود را در ذهن مشتری با عنوان Kotak  شناسانده است که می‌تواند تمام راه‌حل‌های مالی مورد نیاز مشتریان را که مختص نیاز آن‌هاست به صورت یکجا ارائه دهد .این برند اولین چیزی است که در هنگام نیاز به ذهن مشتری خطور می‌کند.شعار این برند این است “هرگاه به سرمایه‌گذاری فکر می‌کنی ،به  Kotak  فکر کن “.جایگاهی که برای نام تجاری خود  انتخاب می‌کنید با موضع رقابتی که می‌خواهید اتخاذ کنید تحت تاثیر قرار خواهد گرفت .

یک جایگاه برند قوی ، استراتژی بازاریابی را با توضیح جزئیات برند، دلایل خاص بودن برند ، شباهت با برندهای رقیب ، و همچنین دلایل خرید و استفاده از آن نام تجاری خاص هدایت می‌کند. جایگاه ، اساس توسعه و افزایش دانش موردنیاز و درک از مشتریان است. این تنها قابلیتی است که مجموعه خدمات شما را از رقبایتان تفکیک می‌کند. به عنوان‌مثال Kingfisher  نماد جوانی و هیجان است. این برند نشانگر سرعت زیاد است.

اشتباهات جایگاه‌ یابی :

  • دست‌کم گرفتن جایگاه‌ یابی برند – این سناریویی است که در آن مشتری یک ایده مبهم و نامشخص از نام تجاری در ذهن دارد.
  • دست بالا گرفتن جایگاه برند – این سناریویی است که در آن مشتریان آگاهی بسیار محدودی از نام تجاری دارد.
  • جایگاه‌یابی درهم‌ و برهم – این سناریویی است که در آن مشتریان در مورد جایگاه برند گیج شده‌اند.
  • جایگاه‌ یابی دوگانه – این سناریویی است که در آن مشتریان ادعای یک نام تجاری را قبول ندارند.

هویت برند Brand Identity

هویت برند جوهره وجودی یا بنیان یک سازمان ، فرد ، نقطه جغرافیایی خاص و … است

به‌ عنوان‌ مثال : یک سازمان مسئول ایجاد یک محصول متمایز با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است.

این همان روشی است که یک سازمان به‌وسیله آن به دنبال تعیین هویت خود است.

این نشان‌دهنده این واقعیت است که سازمان چگونه می‌خواهد در بازار دیده شود.

یک سازمان از طریق استراتژی بازاریابی و برندینگ ، هویت برند خود را به مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد.

یک نام تجاری به‌واسطه هویت خود منحصربه‌فرد است. هویت نام تجاری شامل عناصر زیر است – چشم‌انداز نام تجاری ، فرهنگ نام تجاری ، جایگاه‌یابی ، شخصیت برند ، روابط و نحوه عرضه خود.

هویت نام تجاری همان ارتباط ذهنی و کاربردی با برند است.

این ارتباطات دلایل خرید نیستند اما می‌توانند سبب ایجاد تمایزی گردند که قابل کپی‌برداری نیست.مثال‌هایی از این ارتباطات به شرح زیر است

  • آوا  (آوای ting-ting-ta-ding شرکت بریتانیا)
  • رنگ‌سازمانی ( آبی پپسی)
  • لوگو ( شرکت نایک)
  • عنوان ( عنوان شرکت اپل “متفاوت بی اندیشید)

هویت نام تجاری مجموع  قول‌هایی است  که یک سازمان به مصرف‌کنندگان می‌دهد.

برند  می‌تواند به عنوان یک محصول، یک شخصیت، مجموعه‌ای از ارزش‌ها، و جایگاه اشغال‌شده در ذهن مصرف‌کننده  درک شود.

هویت نام تجاری تمام چیزی است که یک سازمان می‌خواهد برند آن‌گونه مطرح گردد.

این یک ویژگی مرتبط با یک شرکت، محصول، خدمات و یا فردی خاص است. این یک روش برای مطرح ساختن یک نام تجاری به صورت گسترده در سطح جهان است.

هویت برند از عناصر بارز برند است (مثال : رنگ‌سازمانی ، لوگو ، نام ، نماد ) که باعث تشخیص و تمایز برند در ذهن مخاطبان می‌گردد. این موضوع یک ابزار بسیار مهم برای رشد نام تجاری شرکت شما است.

هویت نام تجاری تجمع تمام آن چیزی است که شما به عنوان یک سازمان انجام می‌دهید که درواقع همان ماموریت سازمان، هویت، قول‌هایی که به مصرف‌کنندگان داده‌اید و مزایای رقابتی هستند و شامل تفکر، احساسات و انتظارات از بازار هدف / مصرف‌کنندگان می‌شود.

این همان ابزار تمایز یک سازمان از دیگری است. یک سازمان با داشتن هویت نام تجاری منحصربه‌فرد توانسته است آگاهی از نام تجاری، تیم با انگیزه از کارکنان که از اشتغال در چنین سازمانی احساس غرور می‌کنند ، خریداران فعال و سبک‌سازمانی خود را بهبود بخشد.

هویت نام تجاری منجر به وفاداری به نام تجاری، ترجیح نام تجاری، اعتبار بالا، قیمت مناسب و بازده مالی خوب می‌گردد.

این کمک می‌کند تا سازمان  به مشتریان و بازار هدف خود  اعلام کند که چگونه سازمانی است. و این اطمینان را به مشتریان می‌دهد که همان چیزی هست که می‌گوید .

این کار یعنی فراهم کردن یک پیوند فوری بین سازمان و مصرف‌کنندگان . هویت نام تجاری باید پایدار باشد.

این بسیار مهم است  که مصرف‌کنندگان مستقیماً با محصول و خدمات  شما در ارتباط باشند.

هویت نام تجاری باید آینده‌نگر باشد، در واقع باید نمایانگر بلندپروازی مجموعه باشد و باید کیفیت پایدار از یک نام تجاری را منعکس کند.

هویت نام تجاری وسیله اساسی به رسمیت شناختن مصرف‌کننده است و نشان‌دهنده تمایز نام تجاری از رقبایش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *