صفات و تصویر برند چیست ؟

صفات برند Brand Attributes

صفات برند ( ویژگی برند ، خصیصه برند ) ، ویژگی های یک برند را به تصویر میکشد. این صفات ویژگی های ذاتی یک برند را نمایش میدهند و ضمنا جنبه‌های ظاهری و شخصیتی یک برند را برجسته میکنند. این صفات از طریق تصاویر، اعمال و فرضیات ایجاد میشوند و به ایجاد هویت برند کمک مینماید.

صفات یک برند قدرتمند

صفات برند زیر باشد تضمین کننده مانایی برند است.

  1. مرتبط بودن : یک برند قدرتمند باید مرتبط باشد. باید توقعات مردم را پاسخ گوید و به نحوی که آنان میخواهند عمل کند. باید به گونه ای عمل شود تا مشتری ترغیب به خرید محصول شود. در غیر اینصورت حتی اگر محصول شما منحصر بفرد هم باشد مشتری آن را نخواهد خرید.
  2. ثبات : یک برند با ثبات سبب ایجاد اعتماد مشتری در برند میگردد. شرکت از طریق یک برند با ثبات پیام‌های خود را به گونه‌ای منتقل میکند که از هدف اولیه برند منحرف نگردد.
  3. جایگاه یابی مناسب : یک برند قدتمند به گونه‌ای باید جایگاه‌یابی شود که بتواند محلی در ذهن مخاطبین داشته باشد و آن افراد این برند را نسبت به بقیه برندها ترجیح دهند.
  4. پایدار : یک برند قدرتمند کسب‌و‌کار را رقابتی می‌نماید. یک برند پایدار سازمان را به سمت ابتکار و موفقیت سوق می‌دهد. مثالی از یک برند پایدار مارکس اند اسپنسر است.
  5. اعتبار : یک برند قدرتمند باید قولی را که میدهد عملی نماید. روشی که شما از طریق آن برند را به مشتری می‌شناسانید باید واقع بینانه باشد. این برند نباید در عمل به قولهایش شکست بخورد. هیچ گاه بزرگ نمایی نکنید چراکه مشتریان باید به قول هایی که میدهید اعتماد نمایند.
  6. الهام بخش : یک برند قدرتمند باید در محصول یا خدماتی که در آن مشهور است برتری داشته باشد. مثلا برند نایک در تولید تیشرت های ورزشی حرف اول را میزند.
  7. خاص بودن : یک برند قدرتمند باید خاص و متفاوت باشد. و باید سبب تمایز در بازار شود.
  8. جذاب : یک برند قدرتمند باید جذاب باشد. مشتریان باید جذب قولی که شما میدهید و ارزشی که ارائه میکنید شوند.

تصویر برند Brand Image

تصویر برند دیدگاه فعلی مشتریان در مورد یک نام تجاری است.

تصویر برند میتوان را به عنوان یک مجموعه منحصربه‌فرد از ارتباط بین ذهنیت مشتریان هدف تعریف کرد. حاکی از آن است که نام تجاری در حال حاضر چه ویژگی‌هایی دارد. این مجموعه‌ای از باورها در مورد یک نام تجاری خاص است.

به طور خلاصه، می‌توان گفت چیزی جز ادراک مصرف‌کنندگان در مورد محصول نیست. این شیوه‌ای است که یک نام تجاری خاص در بازار جایگاه یافته است.

تصویر نام تجاری انتقال ارزش عاطفی است نه فقط یک تصویر ذهنی. تصویر نام تجاری چیزی جز شخصیت یک سازمان نیست.

به نوعی مجموعه ارتباطات و مشاهدات یک سازمان توسط افراد خارجی است.

تصویر باید ماموریت سازمان و چشم‌انداز آن را برای همه برجسته نماید.

عناصر اصلی یک تصویر برند مثبت عبارت‌اند از:

 لوگوی منحصربه‌فرد که منعکس‌کننده تصویر سازمان باشد، شعاری که کسب و کار سازمان را مختصرا توصیف کند و علامت برند که دربردارنده ارزش‌های کلیدی است.

تصویر برند یک عقیده کلی در ذهن مصرف‌کنندگان است که تمام منابع در شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند.

مصرف‌کنندگان ارتباطات مختلف با نام تجاری برقرار می‌کنند و بر اساس این ارتباطات، تصویر برند را شکل می‌دهند.

تصویر برند بر اساس برداشت شخصی افراد شکل می‌گیرد. ولوو با ایمنی همراه است. تویوتا با اطمینان همراه است.

ایده پشت تصویر برند این است که مصرف‌کننده تنها محصول یا خدماتی را خریداری نمی‌کند بلکه تصویر مرتبط با آن محصول یا خدمات را نیز دریافت می‌کند.

تصاویر نام تجاری باید مثبت، منحصربه‌فرد و آنی باشند. تصاویر برند می‌تواند با استفاده از ارتباطات برند مانند : تبلیغات، بسته‌بندی، شعار و دیگر ابزار تبلیغاتی، و غیره پررنگ‌تر شود.

تصویر برند سبب انتقال ویژگی‌های محصول به مشتریان به شیوه‌ای منحصربه‌فرد و متفاوت از رقبا است.

تصویر برند متشکل از مجموعه‌های مختلف در ذهن مصرف‌کنندگان از جمله مزایا و ویژگی‌ها است.

ویژگی برند ارتباطات کاربردی و ذهنی است که مشتریان با برند دارند که می‌توانند عینی و یا مفهومی باشند. مزایا منطق تصمیم‌گیری برای خرید است.

سه نوع مزیت وجود دارد:

  • مزایای کاربردی – چه کاری را بهتر از دیگران انجام می‌دهید؟
  • مزایای احساسی – چگونه احساس بهتری در من ایجاد می‌کنید؟
  • مزایای منطقی / پشتیبانی – چرا به شما بیش از دیگران ایمان‌دارم؟

ویژگی برند ارزیابی کلی مصرف‌کنندگان از یک نام تجاری است.

تصویر برند خلق نشده است بلکه خودبه‌خود شکل‌گرفته.

تصویر برند شامل جذابیت محصولات، سهولت استفاده، قابلیت، شهرت، و ارزش کلی است. تصویر برند در واقع محتوای برند است.

زمانی که مصرف‌کنندگان محصولی را خریداری می‌کنند، آن‌ها تصویر آن را نیز می‌خرند.

تصویر برند بازخورد عینی و ذهنی  مصرف‌کنندگان زمان خرید محصول است.

تصویر برند مثبت فراتر از انتظارات مشتریان عمل می‌کند. تصویر برند مثبت باعث افزایش حسن نیت و ارزش برند یک سازمان است.

تصویر برند” برداشت اصلی مشتری درباره برند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *