یکی از اتفاقات جالب توجهی که امروزه در اوج شکوفایی برند سازی اتفاق افتاده راهنمای بازسازی برند است و اینطوری میتوان گفت محصولاتی که توسط برندهای قدرتمند تولیدکنندگان به مشتریان وفادار ارائه می شوند دارای شخصیت و صفات انسانی بوده که در فرهنگ لغت برند از آنها به عنوان “شخصیت برند” یاد می شود. (شخصیت مارک)؛ مانند: نامه های مارک کوکاکولا و ولوو با شخصیت های “سرگرمی” و “ایمنی”.
۲- تعیین گروههای دخیل:
همان گونه که پیادهسازی و نگهداری از برند سازمانی در یک سازمان به عهده تمامی افراد آن سازمان است، در یک برندینگ شهری موفق نیز این مهم تنها وظیفه یک گروه خاص نیست، بلکه باید در این راه همه افراد مرتبط و مناسب دخیل شوند.
بر اساس پاسخهای ارائه شده به سه سوال فوق، در روند استقرار استراتژی برند شهری به گروههایی مانند: شورایی به منظور توسعه اقتصادی، رهبران کسبوکار، رهبران و مدیران شهری، نمایندگان مردمی، مدیران گردشگری، دانشگاههای محلی، موسسات فرهنگی و میراث فرهنگی، رسانههای محلی، کمیسیونهای مرتبط با رویدادها و نمایشگاهها و… نیازمند خواهیم بود. البته نمیتوان نقش بسیار مهم مردم عادی شهر را نیز در پیشبرد اهداف برند شهری نادیده گرفت. فعالیت و برنامههای تمامی گروههای مذکور با همکاری وارائه آموزشهای لازم به شهروندان به نتیجه مطلوب خواهد رسید.
برند شهری چیست؟
در واقع برند یک مکان، DNA آن محسوب میشود؛ یعنی آنچه یک شهر از آن ساخته شده است، آنچه نسل به نسل انتقال یافته و آنچه آن شهر را منحصر به فرد و متمایز از مکانهای دیگر کرده است. برندینگ شهری، به عنوان ابزاری قدرتمند در دست دولتمردان آن به منظور جذب بازدیدکنندگان و سرمایهگذاران است که نتیجه آن رشد و رونق اقتصادی خواهد بود. البته باید این موضوع را ذکر کرد که استقرار استراتژی برند شهری کار سادهای نیست، اما به منظور تدوین و استقرار یک استراتژی برند شهری باید مراحل ذیل را طی کرد.
۱- هدف از پیادهسازی:
ابتدا باید مشخص شود که هدف از پیادهسازی این استراتژی چیست که با طرح سوالاتی به شرح ذیل به آن پاسخ میدهیم:
• استراتژی برند شهری به حل چه مواردی کمک خواهد کرد؟
• آیا موضوع یا مشکل خاصی وجود دارد که تصویر برند شهر را به خطر انداخته است؟
• یا هدف تنها قوی تر ساختن تصویر برند در جذب بازدیدکنندگان و سرمایهگذاران بیشتر است؟
3- به چند سوال مهم پاسخ صادقانه ارائه دهید:
سپس ، در مرحله بعدی ، برای شروع تدوین استراتژی مورد نظر ، باید پاسخ های روشن و صادقانه ای به س questionsالات زیر ارائه دهیم:
– نماد این شهر امروز (درک برند فعلی) چیست؟ نقاط قوت و ضعف آن چیست؟
– این مکان می تواند و باید در آینده نمادی باشد (تصویر ایده آل برند) و چگونه می توان به این مکان دست یافت؟
– چه چیزی این مکان را برای مخاطبان منحصر به فرد ، متمایز و جذاب خواهد کرد؟
– چگونه می توان این موقعیت جدید (موقعیت یابی) را به واقعیت تبدیل کرد؟
نقش و نقش مقامات دولتی ، ذینفعان و گروه های درگیر در ایجاد این واقعیت چیست؟
– چگونه می توان موفقیت این استراتژی را در آینده سنجید؟
4- هشت گام اصلی در ایجاد استراتژی برند شهری:
پس از توضیح و پاسخ به سوالات بالا ، هر مکان برای توسعه نام تجاری خود باید 8 مرحله زیر را طی کند:
مرحله شماره 1- کشف هدف خود
مرحله 2: مخاطبان هدف را مشخص کنید
مرحله 3: تصویر مارک فعلی را شناسایی و درک کنید
مرحله چهارم: ایجاد تصویر ایده آل از یک برند شهری
مرحله 5: موقعیت برند را تثبیت کنید
مرحله ششم: پیشنهادهای ارزش تجاری را ایجاد کنید
مرحله 7: ایجاد استراتژی برند شهری
مرحله 8: موفقیت را ارزیابی و اندازه گیری کنید