آخرین برنامه مایکروسافت برای ارتقاء رایگان به ویندوز 10 دهم دی پایان می‌یابد

مایکروسافت

 

در تاریخ دهم دی‌ (۳۱ دسامبر ۲۰۱۷)، آخرین بخش از برنامه‌ی خود برای ارتقاء رایگان به ویندوز ۱۰ را پایان خواهد داد.

مایکروسافت بخش عمده‌ای از برنامه‌ی ارتقاء رایگان به ویندوز ۱۰ را در ماه جولای ۲۰۱۶ متوقف کرد؛ با این حال افرادی که از قابلیت‌های دسترسی‌پذیری (Accessibilty) ویندوز استفاده می‌کردند، از این قاعده مستثنا بودند. اکنون به‌ نظر می‌رسد که فرصت ارتقاء به ویندوز ۱۰ برای این دسته از کاربران نیز به‌زودی پایان خواهد یافت؛ چرا که مایکروسافت در سکوت خبری، با به‌روزرسانی وب‌سایت خود، به آن دسته از افرادی که به فناوری‌های کمکی نیاز دارند، اطلاع داده است که فرصت ارتقاء رایگان به ویندوز ۱۰ در تاریخ ۱۰ دی (۳۱ دسامبر ۲۰۱۷) پایان می‌پذیرد.

ردموندی‌ها توضیح بیشتری در خصوص چگونگی زمان‌بندی یادشده ارائه نداده‌اند؛ اما تمدید مهلت ارتقاء به ویندوز ۱۰ برای آن دسته از افرادی عنوان شده بود که برای استفاده از قابلیت‌های دسترسی‌پذیری موعود، ناچار بودند در انتظار ارائه‌ی به‌روزرسانی سالیانه‌ی جولای ۲۰۱۶ (Anniversary Update) باشند. با توجه به اینکه از آن زمان تاکنون، مایکروسافت به‌روزرسانی‌های بزرگ متعددی منتشر کرده است؛ به احتمال زیاد، بسیاری از کاربران تاکنون سیستم‌عامل خود را به ویندوز ۱۰ ارتقاء داده‌اند.

کاهش‌ یافتن روند رشد سهم ویندوز ۱۰ از بازار سیستم‌های عامل به‌ دلیل پایان‌ یافتن برنامه‌ی ارتقاء رایگان به این سیستم‌عامل، کمی دور از ذهن است؛ چرا که احتمالا بخش عمده‌‌ای از کاربران، تاکنون سیستم‌عامل خود را به ویندوز ۱۰ ارتقاء داده‌اند. برخی دیگر که قادر به استفاده از برنامه‌ی ارتقاء رایگان مایکروسافت نبوده‌اند، ناگزیر به خرید کامپیوتر شخصی جدیدی مبتنی بر ویندوز ۱۰ شده‌اند. در این بین، احتمال آنکه شخصی از مهلت تمدیدشده برای کاربرانی که از قابلیت‌های دسترسی‌پذیری بهره‌ می‌برند، سوءاستفاده کرده باشد، چندان بالا نیست؛ چرا که ارتقاء رایگان به ویندوز ۱۰ تا پیش از جولای ۲۰۱۶ بسیار راحت بود.

در هرصورت، دهم دی‌، نقطه‌ی عطفی در تاریخ مایکروسافت است؛ چرا که پایانی رسمی بر تلاش‌های مایکروسافت جهت مدرن‌سازی و یکپارچه‌سازی جامعه‌ی کاربران ویندوز از طریق حذف مانعی به‌ نام قیمت محسوب می‌شود. آیا این تلاش‌ها سودمند بوده‌اند؟ پاسخ‌ دادن به این سؤال دشوار است. روند مهاجرت کاربران به ویندوز ۱۰ در برهه‌ای که ارتقاء رایگان به این سیستم‌عامل ممکن بود، سرعت بسیار بالایی داشت؛ اما مشخص نیست که اکنون روند رشد ویندوز ۱۰ به چه شکلی است.

طبق اعلام مؤسسه‌ی NetMarketShare، سهم ویندوز ۱۰ از بازار کامپیوتر شخصی از ۹ درصد در نوامبر سال ۲۰۱۵ به ۲۹.۳ درصد در اکتبر سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است؛ اما ویندوز ۷ کماکان با سهم ۴۶.۶ درصدی خود بر این بازار غلبه دارد. به‌ن ظر می‌رسد که هنوز در برابر پذیرش ویندوز ۱۰ مقاومت می‌شود و دلیل این مقاومت را می‌توان به نگرانی شرکت‌ها و ارگان‌ها از سازگاری دستگاه‌هایشان با ویندوز ۱۰ یا تمایل نداشتن کاربران خانگی به مهاجرت سریع به ویندوز ۱۰ به بهای از دست‌ دادن تجربه‌ای آشنا نسبت داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *