خرید و فروش برند

خرید و فروش برند چه مزایایی دارد؟

ممکن است اشخاص پس از به ثبت رساندن برند خود، به هر دلیلی امکان فعالیت تجاری و اقتصادی را از دست بدهند. این دسته از اشخاص با فروش برند خود می‌توانند علاوه بر کسب درآمد، امکان استفاده مجدد از این برند را برای اشخاص دیگر فراهم کنند. با خرید و فروش برند علاوه بر کسب درآمد از محل فروش برند، امکان استفاده مجدد از برند برای اشخاص دیگر را فراهم کرده میکند. با خرید و فروش برند علاوه بر کسب درآمد از محل فروش برند، امکان استفاده مجدد از برند برای اشخاص دیگر را فراهم کرده میکند.
همچنین با خرید برند تجاری که با گذشت سال‌ها توانسته شهرت خوبی کسب کند، می‌توان این امکان را فراهم کرد تا از شهرت و اعتبار آن برند در راستای اعتبار محصولات خود استفاده کنید.

خرید و فروش برند
خرید و فروش برند

تعیین قیمت برند

اولین گام برای انتقال برند، تعیین قیمت برند است. اما آیا مرجع خاصی برای تعیین قیمت برند وجود دارد؟ به عبارت دیگر اشخاص برای مشخص کردن قیمت برند، باید به کجا مراجعه کنند؟

باید بدانید که هیچ مرجع رسمی برای قیمت گذاری برند وجود ندارد و اساس قیمت خرید و فروش برند بر مبنای توافق فروشنده و خریدار است. اما برای آن‌که ذهنیت بهتری نسبت به ارزش گذاری برند داشته باشید، ابتدا باید بین برندهایی که تازه به ثبت رسیده‌اند و برندهایی که با سال‌ها فعالیت شهرت قابل توجهی کسب کرده‌اند، تفکیک قائل شد.

برندهایی که تازه به ثبت رسیده‌اند، معمولا با توجه به تعداد طبقات و کالاها و نوع طراحی، ارزش‌گذاری می‌شوند. شما با اطلاع از هزینه ثبت برند می‌توانید ارزش تقریبی این برندها را برآورد کنید. اما برندهایی که دارای شهرت و اعتبار هستند، دارای ارزش معنوی خواهند بود و طبیعی است که دارای قیمت بیشتری هم باشند. مالک برند، قیمت آن را تعیین خواهد کرد. شما برای اطمینان از ارزش برند می‌توانید به کارشناس رسمی داد

تنظیم قرارداد

دومین مرحله برای نقل و انتفال برند، تنظیم قرارداد است. برای خرید و فروش برند، معمولا قرارداد صلح تنظیم می‌شود. این منظور، خریدار و فروشنده باید قرارداد انتقال برند را امضا کنند. برای خرید و فروش برند، معمولا قرارداد صلح تنظیم می‌شود.

نکات مهمی که در خرید و فروش برند باید رعایت شود

بررسی مدت اعتبار برند

همان‌طور که می‌دانید، علامت تجاری ثبت شده در ایران دارای مدت اعتبار است. طبق قانون اداره مالکیت معنوی، برند تجاری که در ایران به ثبت رسیده است، پس از گذشت ۱۰ سال اعتبار خود را از دست می‌دهد و تا زمانی که مدت اعتبار آن تمدید نشود، قابل استفاده مجدد نخواهد بود. به همین دلیل هنگامی که شما برای خرید برند اقدام می‌کنید، باید بررسی نمایید که چند سال از مدت اعتبار آن باقی‌مانده است.

به عنوان مثال ممکن است برندی ۹ سال مورد استفاده قرار گرفته باشد و در سال آخری که می‌توان از آن استفاده کرد، مالک برند اقدام به فروش کند. در این مورد، شما به عنوان خریدار تنها ۱ سال دیگر می‌توانید از این برند استفاده کنید. بنابراین اگر شما تصمیم به خرید برند تجاری دارید، قبل از خرید، به مدت باقی‌مانده از اعتبار برند توجه کنید.

ثبت مجدد برند پس از تنظیم قرارداد

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با خرید و فروش برند. ثبت برند به نام خریدار جدید، در اداره مالکیت معنوی است. در صورت عدم ثبت، برند همچنان به نام مالک قدیم شناخته می‌شود و رسما به نام اوست.ثبت مجدد برند پس از تنظیم و امضا قرارداد نقل و انتقال است. بعضی از اشخاص بر این باورند که با امضای قرارداد نقل و انتقال برند، برند در مالکیت خریدار قرار می‌گیرد. اما باید توجه داشته باشید که پس از تنظیم قرارداد، خریدار باید برند را مجدد به ثبت برساند، زیرا مبنای اطلاع عموم از این قرارداد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *